lördag 10 augusti 2013

Västerbotten - ost och vägarbeten!



Västerbottenost - mums!


Cyklar in till Piteå och tar en kopp kaffe i centrum. Jag hittar ganska bra här, eftersom vi låg på Pite havsband några dagar förra året, under vår paddling till Haparanda. 

Cyklar vidare på småvägar in i landet, förbi vackra byar med nedlagda lanthandlar och hus lill salu. Tjälen har gått hårt åt asfalten, så under flera mil var det vägreparationer. Passerar gränsen till Västerbotten. Växlar några ord med en kille som vandrar Haparanda - Ystad till förmån för barncanserfonden. Jag cyklar vidare via Byske och Kåge till Skellefteå, som jag passerar och slår läger för natten. 


En ny vacker dag och jag cyklar ner till Skelleftehamn, för att återse den lilla stranden och segelklubben vi angjorde i dimman från Bjuröklubb. 


Cyklade vidare på en vacker och underbar liten kustväg - om det inte hade varit för de där förbaskade vägarbetena. 
Asfalten var borttagen och ersatt med stenkross mil efter mil. Morr, jag vill inte ha punktering!

Kommer fram till Lövånger lagom till skördefesten. Hela byn är full av folk och man säljer grönsaker, ullprodukter, tunnbröd mm. 


Nästa stopp blir Ånäset, som är känt för att lagra sin Västerbottenost. Kollar processen och provsmakar givetvis. 

Kom fram till Robertsfors i kväll. Jag söker upp Glashyttan, som mina seglarvännet Lena & Tommy startat upp, efter att ha gått på utbildning i Orrefors. Tyvärr hade de flyttat och hyttan var nedlagd. 

4 kommentarer:

  1. Åter igen säger jag; det hade varit trevligt om jag hade kunnat vara med! Skoj att återbesöka "gamla" platser från paddlingen, eller hur? De steniga vägarna ser inte så roliga ut. Hoppas att du slipper dem i fortsättningen! God fortsättning. Du cyklar på bra/ Nilla

    SvaraRadera
  2. Tackar! Sitter just nu i Ratan och tar en räkmacka ;-)
    Var i hamnen och tyckte mig se några gula stenar efter Teddy. Skrev i gästboken. Ha det bra.
    Henrik

    SvaraRadera
  3. Hallå där!!
    Nu har vi hittat din blogg. Tråkigt med Nilla. Tufft att cykla själv, är djupt inponerad av din insats. Håll dig ifrån pyspunka och utnyttja "bakvinden" ;) Håll hjulen väl pumpade så hörs vi snart igen..
    /Peo & Åse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tackar för uppmuntran. Har pumpat däcken en gång i Skellefteå. De verkar ganska hårda än.
      Ligger just nu i tältet 3 mil syd Umeå och är beredd för dagens cykling.
      Kul att höra av er och lycka till i nya lyan ;-)

      Radera