måndag 12 augusti 2013

Kustlandsvägen - genom hjortronmyrar & kantarellskogar


Kustlandsvägen har sina anor från 1660-talet, då man ville kunna köra med häst och vagn mellan kyrkorna, längs Bottenviken. Det är oftast en smal grusväg, som slingrar sig parallellt med dagens E4.  


Det första etappmålet var Ratan, som är känt för sin gamla gula vattennivåmätare. Historiskt vann svenskarna i ett slag mot ryssarna här. Nu är det en pittoresk gästhamn, som vi besökte med kanot förra året. Pratade med några seglare i hamnen innan jag fortsatte mot Sävar. Här möter jag 3 pigga cyklister från Vilnius i Litauern. De skulle cykla upp till Haparanda och sedan ner genom Finland. 


Stannade till på en myr och plockade några hjortron. Därefter mötte jag några ur lokalbefolkningen, som bar på dignande korgar med kantareller. I skyn såg och hörde jag ett gäng tranor på väg söderut - precis som jag. 


Stannade till i Umeå - Björkarnas stad - och åt samt provianterade.  Övernattade i utkanten av Hörnefors. 


Idag var det stora delmålet Husum. Här var vi inblåsta i 3 nätter förra året och bodde i "Sjöboa". Pratade med några seglare här och skrev i gästboken. Beställde en pizza på vårt favoritställe Rio innan jag trampade på till Örnsköldsvik, där jag just nu hör hur regnet smattrar på tältet. 

8 kommentarer:

  1. Hej. Är klart imponerad över hur snabbt du tar dig söderut. Du måste ha cyklat redan nu ca 85 mil? Ha det gott. Höres.
    Rolf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Passerade 100 mil igår. Bara ca 200 mil kvar. Är just nu i Bjästa, Höga kusten.

      Radera
  2. Hej henrik
    Jag följer din cykeltur genom sverige, kul
    vi träffades på bussen till kilpisjärvi
    hälsar tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Just nu packar jag ihop och ska cykla över Häga Kusten bron!

      Radera
    2. Hallå där!
      Vilken framfart Henrik! Du kan ställa upp i Tour de France nästa år - de kör också över 300 mil ;)
      Hoppas att allt flyter på och att du har det trevligt, det är ju resan som gör målet! Du verkar träffa många trevliga människor under resans gång, kul.
      Cykla lugnt och njut!!
      Ha det gott Henrik :)
      /Peo

      Radera
    3. Hej Peo!
      Tackar för uppmuntran. Ja det flyter på och jag träffar många härliga människor - fler än de som nämns i bloggen förstås. Cykeln och knäna håller fortfarande ihop, trots skakiga vägar genom Höga Kusten (se nytt inlägg) Rekord på 55 km/h i utförslut (dock ej på grusväg ;-)
      /kapten numera "cyklisten"

      Radera
  3. Roligt att du varit här. Det var ändå
    tråkigt att vi inte hörde av varandra.
    Hälsningar Fred från gästhamnen SJÖBOA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fred o övriga i Sjöboa!
      Ja det var verkligen trevligt att få uppleva det igen - denna gången från landsidan och i motsatt riktning.
      Jag kollade runt men såg ingen jag kände. Det var lunchdax så jag hann med en pizza på Rio. Planerade komma ner till Övik innan kvällen.
      Vem vet vi kanske dyker upp nästa år- med någon annan farkost!
      Ha det bra/ Henrik

      Radera