torsdag 22 augusti 2013

Genom Södermanland & Östergötland till Småland!


Har nu cyklat igenom de två landskapen. 


Lämnade Odenplan i Stockholm igår, efter en bastant frukost. Cykelspåret var mycket bra skyltat genom Stockholm och snart är jag nere vid Skansensundet. Här åker jag landsvägsfärja. Nästa stopp är Trosa - världens ände.  En idyll som jag besökt tidigare med segelbåt. Är nere i hamnen och äter en god fisk, innan det är dags att köra vidare. 


Åker genom ett öppet jordbrukslandskap ner till Sjösa där jag slår läger. 


Idag angör jag Nyköping, där jag överraskande besöker min släkting Rickard Sjöberg på hans jobb. 
Cyklar vidare på omväxlande grus och asfalt. Efter att ha korsat Bråviken kommer jag snart ner till Mem. 


Här cyklar jag på en grusväg i en mil, längs Göta Kanal, fram till Söderköping. Nu är jag ordentligt hungrig och hugger in på en rejäl köttbit. Efter den får jag energi att cykla, i en mycket kuperad terräng, i ytterligare fem mil. I skymningen slår jag upp tältet, strax söder om Valdermarsvik. 
Jag är i Småland!

4 kommentarer:

  1. Hej Henrik!
    Lite norr om Trosa ligger Stensunds folkhögskola, där var Christer och jag på en veckolång kurs i båtrenovering i början av augusti. Det var en lärorik kurs som jag varmt kan rekommendera!
    Helsike vad du trampar på visserligen bär det söderut men ändå. I dag hade vi vårt första torsdagsmöte med din takt är du hemma till nästa.
    Hälsningar kapten på Krios.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja den folkhögskolan körde jag förbi. Ja det kanske får bli nästa projekt. Ja det går bra, bara vägarna är bra. Har nu slirat mig fram 2 mil i lösgrus till Blankaholm. I skymningen dessutom. Jag kommer fram till sydspetsen tisdag eller onsdag. Sedan ska jag tillbaka till Kalmar. Så på torsdag om 14 dar ses vi.
      / Henrik

      Radera
  2. Hola!!
    Du trummar på som en Duracell-kanin Henrik ;) Med den här takten är du ju snart i hamn. Du håller väl koll på cykeln? ;)
    Jag får göra dig sällskap en bit när du närmar dig hemmahamnen :)
    Cykla o njut Capitan!!
    /Peo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kollar cykeln då och då. Var nära att vurpa i lösgruset i ett utförskör ikväll men jag höll mig kvar.
      Kommer till Kalmar sent imorgon alternativt söndag, beroende hur vägarna ser ut framöver.
      / "Duracell-kaninen"

      Radera