onsdag 14 augusti 2013

Ångermanlands Höga Kust - Pust!


Höga Kusten har nog varit den vackraste hittills, men också den mest krävande. Har inte bara cyklat söderut utan på serpentinvägar i alla väderstreck. 


Dessutom var de flesta grusvägar. En typisk väg var uppåt i 3 mil i en dalgång, därefter in i en ny dal och utför i 3 mil. 


I Docksta var jag ute vid kusten och såg båten gå iväg till Ulvön, som är känd för sin surströmming Ulven. Passerade även kustens hjärta Nordingrå. 


Natten tillbringades vid Högakustenbron, som ett tag var Sveriges längsta hängbro. 


Cyklade idag först mycket nära kusten på en mycket vacker väg ner till Härnösand, där det blev Thaimat och lite proviantering. Härifrån gick cykelspåret -som jag följer i huvudsak - vidare in i landet. Då börjar det åska och det blir ett fruktansvärt skyfall. Söker skydd på en liten verkstad, där jag blir bjuden på kaffe. Efter några timmar skiner solen och jag drar ner till Timrå/Sundsvall där jag slagit läger för natten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar