söndag 18 augusti 2013

Gäst i Gästrikland!


Har på grund av ett "deformerat" bakdäck och helgstängda  cykelbutiker blivit gäst här i landskapet. 
Gårdagen tillbringades i Axmars Brygga. En liten gästhamn med all dess service, samt en trevlig - men dyr  Havskrog.  


Det fick bli egna nudlar o tonfisk istället - serverade i havsmiljö. Passade på att tvätta upp lite och att duscha av vägdammet. Fick nästan lite abstinensbesvär av att inte cykla. 


Till slut bestämde jag mig för att besöka Axmars gamla järnbruk. Här har man förädlat  järn sedan 1600-talet. Hyttan på bilden byggdes på 1860-talet och lades ner 1927. 
Idag cyklade jag försiktigt ca 6 mil in till Gävle. Puuh, däcket höll fast det ristade runt och skakade oroväckande. 


Cyklade förbi Gävle hamn där jag kollade in några skutor. Nu sitter jag på en Maxi-reastaurang i utkanten av Gävle. Alldeles bredvid ligger en cykelaffär, som jag har ringt. Han skulle ha rätt däck hemma. Jag slår upp tältet i närheten och kommer att stå på låset imorgon bitti, var så säker ;-)


6 kommentarer:

  1. Du är verkligen offensiv ❗Kör hårt ❗
    /Jägarn.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Ja nu är jag sugen på att dra ner till Stockholm på några dagar.
    Tackar för de trevliga båtturerna Det får vi göra om. Vid kräftskivan kanske?
    / Henrik

    SvaraRadera
  3. Buenos días Capitan
    Precis avnjutit en frukost på balkongen här på Ängö. En underbar morgon, inte ett moln. Hoppas du är i rullning snart, härligt att du har upptäckt tjusningen med cykling. Bornholm nästa år? :) Köp inget billigt junk till däck, bättre att satsa på kvalité. Ha en riktigt god tur idag..
    / Peo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med balkongen. Får testa den senare. Javisst Kl 11 rullade jag iväg med ett nytt Skeppshults orginaldäck, från Gävle. Jag var så sugen idag så mätaren stod på 15 mil innan det började skymma. Nja Bornholm varför inte?
      Stockholm nästa - beräknar komma dit i morgon eftermiddag ��

      Radera
  4. Hej hoppas att allt är bra,och färden går som planerat. Förutom att inte Gunilla kunde följa med. Hoppas att du sluppit punkteringar och andra missöden. Färden verkar gå som på räls. Vi har inte hunnit att vara ute och cykla någon längre sträcka efter vi börjat arbeta igen. Bra gjort "gamle" man. Lycka till i fortsättningen.
    Maud & Göran

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Efter att ha bytt bakdäcket i Gävle spinner cykeln som en katt igen ;-)
    Det är fantastiskt trevligt att få uppleva hela Sveriges kust även från landsidan.
    Har passerat Norrland och är inne i Svealand nu. Planerar att träffa Olof i Stockholm, så tar det ca 4 dagar innan jag passerar hemma och ytterligare ca 4 dagar ner till Smygehuk.
    / henrik

    SvaraRadera