måndag 26 augusti 2013

Genom Blekinge till Skåne!


Några typiska Skånska korsvirkeshus, från en liten gränd i Åhus. 
Jag lämnade Kalmar och cyklade längs Ångloksbanan ner till Ljungbyholm. Via Voxtorps vackra kyrka kom jag till Torsås. 


I centrum hade man placerat denna försilvrade Torsåstupp. Eftersom Brömsebro rökeri var stängt på söndagen, genade jag via Rödeby ner till Karlskrona. Här är lite småbackigt så det gällde att ta sats. Jag passerade Ronneby och följde en liten kustväg. 


Jag hittad denna lilla pittoreska båthamnen, där jag slog nattläger. 
Idag cyklade jag förbi Karlshamn på små vackra cykelvägar genom bokskogar. 


Jag stannade till och plockade lite björnbär. 


Här i Skåne finns många gamla slott. Detta är Trolle Ljungby.
I Åhus var jag nere i hamnen och åt fyra små rätter på en kinarestaurang. Därefter orkade jag med ytterligare några mil till Brösarps Backar där jag slagit läger. 
Ett stenkast härifrån ligger Fritiof Nilsson Piraten begravd på Ravlunda kyrkogård. På hans enkla gravsten finns följande tänkvärda inskription: "Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan 1972."



2 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Lilla Duracellen finns det ingen hejd på! ;)
    Vilken fart du har Henrik. Du hinner nästan tillbaka till Treriksröset innan september är slut. Det verkar vara fina vägar du trampar på, kanske de bästa kommer nu.
    Ha det gott längs med vägen..
    /Peo - en mycket nöjd Ängöbo :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja här i Österlen är det fina vägar att trampa på. Inte en grusväg så långt ögat når. Lite kulligt runt Kivik annars är det slätt o öppet.
    Ja det är ett fint upplopp nu till målet......
    / Henrik

    SvaraRadera