tisdag 27 augusti 2013

Genom vackra Österlen - till Smygehuk!


Målet att cykla från Treriksröset till Sveriges sydligaste udde Smygehuk är uppnått!


Efter att ha besökt Piratens grav, cyklade jag genom vackra äppellundar ner till Kivik. Här blev det en härlig frukostbuffe'. Därefter ett besök på Kiviks Musteri, där jag provade must från olika sorters äpplen. Det var ganska kulligt här, men längre inåt landet planade landskapet ut. 


Efter några mil dyker Glimmingehus upp. Det började byggas redan 1399. Ett mäktig byggnad. 
Från Ystad gick det en vacker cykelväg längs kusten. 


Här hittade jag en vit, fin sandstrand där folk badade. Jag såg även några som surfade i dyningarna. 
Hux flux så låg den där, efter alla dessa mils cykling, Sveriges sydligaste udde - Smygehuk. 


Så här glad blev jag, när min målsättning var genomförd! Jag kom fram till Smygehuk igår, dvs tisdagen den 27 augusti kl 17. Det blev totalt 278,3 mil på 23 cykeldagar. Det motsvarar 12,1 mil/dag i snitt. 
När detta publiceras, så är jag en bit på väg med min cykling hem till Kalmar. Ytterligare ett mål, är att mätaren ska gå över 300 mil, vilket den då med säkerhet bör göra. Beräknad hemkomst är fredag lunch. 
Då kommer jag att publicera ett inlägg med statistik - samt reflektioner och sammanfattning av hela 'projektet'. Så häng kvar ytterligare några dagar och lägg gärna in en kommentar, om det är något du vill ha besvarat. 
Bloggen är länkad via Facebook och http://cykeltramp.blogspot.se
Hitintills har det varit drygt 1400 besökare inne på bloggen 'henrikuteochcyklar'. 
Vi hörs!
/ Henrik

10 kommentarer:

  1. Bra gjort! Grattis! Mål handlar inte bara om fotboll. Men det vet vi ju båda två;)
    /A.S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Du har rätt. Det gäller att vara målinriktad och fokuserad för att fixa det......
      / Henrik

      Radera
  2. Stooort grattis vilken prestation!!!! Tycker dock du var lite dålig på att hålla tiden, en hel månad snabbare ;-)
    // Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha.
      Två månader var det som vi ursprungligen hade till förfogande. När man cyklar ensam kör man nog lite fler timmar. Jag trodde nog att kroppen skulle bli mer sliten och i behov av vila. Tvärtemot verkar jag bli allt starkare ;-)

      Radera
  3. Grattis, vackert jobbat. Det är en härlig känsla att rulla i mål, det vet jag. Även att det tar lite längre tid innan man riktigt hunnit smälta alla intryck man får på en sådan långtur. Har varit kul att följa din blogg.
    Gert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gert!
      Ja, jag hade nästan tårar i ögonen när jag kom fram. Det verkade overkligt på något sätt.
      Jag håller just på att samla tankarna och det kommer, som jag nämnde, ett inlägg med sammanfattning och reflektioner på fredag. Jag funderar på det nu under hemfärden.
      Du och länkarna på din blogg har verkligen inspirerat mig, samt gett många bra tips.
      / Henrik

      Radera
  4. Grattis Henrik!! Riktigt bra gjort!! Ser fram emot reflektioner över en flaska rött.. ;)
    /Peo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Peo!
      Reflektioner kommer att publiceras.
      En flaska rött på er nya balkong vore inte helt fel så småningom.
      Henrik alias Duracellkaninen ;-)

      Radera
  5. Jag tror du klarar det skrev jag i början av din tur och nu har du gjort det!
    GRATTIS !
    Tack för bloggen. Har vari kul att följa dig
    Ha det gott!
    Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha Thomas.
      Javisst det gick bra. Nu är jag tillbaka i vardagen igen.
      / Henrik

      Radera