tisdag 6 augusti 2013

Norrskensvägen - ren i vägren



På grund av vägarbete på väg 45 väljer jag Norrskensvägen 99 ner till Pajala. 

Vinkade av Nilla och trampade vidare söderut. Landskapet var öde utan byar intill vägen. Endast några handgjorda skyltar till samevisten. Däremot var det gott om renar som sprang framför cykeln. 

Mötte 2 belgiska cyklister som hade cyklat från Helsingfors och var på väg norrut. Plötsligt dyker en lanthandel upp och jag köper glass i byn Kitköjäärvie. Sätter upp tältet vid vägkanten och kokar nudlar med tonfisk. Somnar gott av myggsurret utanför. 

Det regnade på natten, men sen sken solen och det blev 22 grader varmt. Nu börjar det bli fler byar, och jag passerar odlingsgränsen. När jag närmar mig Pajala ser jag flera nya gruvor med stora byggnader. Guld ryktas det? 


När jag passerar Torne Älv blir jag nostalgisk. Förra året paddlade vi upp en bit i den, när vi kom fram till Haparanda. 


I Pajala åt jag pizza och handlade lite färskmat, innan jag cyklade vidare till årets by här uppe - Korpilombolo där jag just slagit upp tältet. 


Korpilombolos vackra gamla kyrka. 

4 kommentarer:

  1. Härligt att du är igång bland mygg och renar. Följer med spänning dina strapatser. Cykla lugnt. Rolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst här går det undan. Renarna har försvunnit och bytts ut mot kor o får. Tyvärr har inte myggen gett upp än.
      Har nått Töre - Bottenvikens nordligaste hamn.
      Henrik

      Radera
  2. Verkar trevligt. Tråkigt med Nilla. Nu får du kämpa på själv. Jag tror du klara det! Ha det gott! Thomas E.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas!
      Jag trampar på. Sitter just på en fiskrestaurang i Luleå hamn bland segelbåtarna .....
      Henrik

      Radera