fredag 16 augusti 2013

Jungfrukust-vägen genom Medelpad & Hälsingland


Jungfrukust-vägen är en mycket vacker led, som följer kusten genom de två landskapen, ända till Gästrikland där jag är nu. Leden går förbi små kustsamhällen med underbara namn, eller vad sägs om t ex Skatan, Fågelharen, Morningssand och Trollharen. 


Strax söder om Sundsvall upptäckte jag en kyrkogård av skrotade gamla tåg, som var gömda i skogen. 


Lunchen i Mellanfjärden satt inte fel. Den bestod av strömmingsflundra med skirat smör och rårörda lingon - och så en 'Höga Kusten' förstås. Stannade och pratade med en cyklist, som var tyska. Hon följde också cykelspåret. Startade i Haparanda och var på väg till Ystad. Jag slog läger i utkanten av Hudiksvall. 
Lämnade 'Glada Hudik' i morse och cyklade in i landet. 


Strax innan jag kom fram till Söderhamn såg jag att jag var halvvägs på Cykelspåret, dvs jag har ca 125 mil kvar till Smygehuk! Jag åker vidare och kollar Sandarne, där vi la till med kanoten förra året. I höjd med Ljusne börjar bakhjulet på cykeln att 'wobbla'. Stannar och undersöker. Ser att däckfälgen släppt på en dryg dm. Har en massa verktyg och reservslang med, men INGET däck. Ingen cykelhandlare fanns på orten, utan man hänvisar till Gävle. Ligger nu vid Axmars Brygga ca 5 mil från Gävle. Kommer däcket att hålla dit? Får jag tag på rätt däck imorgon lördag?
Svaret får du i nästa inlägg  om 2  dagar eller om du kommenterar ;-)

12 kommentarer:

  1. Finns de som cyklar på ett hjul ;-) Nä, lycka till till Gävle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns det faktiskt och även någon som åkt inlines, fast då gäller det att undvika grusvägen ;-)
      Tackar för lyckönskningen att ta mig till Gävle du anonyme som jag misstänker vem du är ;-)
      /Henrik

      Radera
  2. Oj då...trist när det händer något med cykeln! Håller tummarna att den håller till en cykelverkstad. / styrkekram från Nilla

    ps: ironman/triathlon går just nu i Kalmar följer resultaten på atleterna via internet.Kanske något ;-)? ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får köra lugnt till Gävle imorgon. Inga 55 knyck i nedförsluten ;-) Tack för omtanken.
      Kollar lite på Ironman.
      /Henrik

      Radera
    2. Hihi...jag menar inte att du ska kolla på Ironman. Jag menar mer att det kanske är något att träna till? / Nilla

      Radera
    3. Ok, jag ska avsluta detta projektet först ;-)

      Radera
  3. Hej och fortsatt lycka till Det vetkar ju gå bra äbrn om det var förfärligt tråkigt för er båda att Nilla inte kunde följa med Cecilia och jag är vakter på Blå Jungfrun denna vecka Vi hälsar båda Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Javisst trist för Nilla. Jag trampar på söderut igen efter helgen förhoppningsvis!
      Ni får ha det så bra på Blå Jungfrun.
      /Henrik

      Radera
  4. Helt otroligt vad det rullar på. Redan halvvägs!!
    Imponerande. Hur känns det i kroppen...inga skavanker?
    Höres.
    Rolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga skavanker på kroppen, bara på cykeleländet ;-) Ok, den tog mig till Gävle där jag är nu. Fast det var inte bekvämt när bakhjulet hela tiden vibrerade. Befinner mig i närheten av en cykelhandlare som öppnar i morgon bitti. Han ska få sälja ett nytt däck till mig.
      /Henrik

      Radera
  5. Hej, ägnade gårdagen åt JÄRNMANNEN,
    se mina videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=C478zk2GU1U
    & http://www.youtube.com/watch?v=XxS7WnsYjEw
    på det gifta paret Möller kända från våra isar.Du har väl inte sådana hemska låscykelskor som måste innebära en säker vurpa om man missar att spänna loss dem från trampan!
    Gerhard

    SvaraRadera
  6. Tack Gerhard!
    Kul att se dem gå imål. Trist att missa ett så stort evenemang.
    Nejdå jag har inga låsbara trampor. Bara en 3-växlad standardcykel och gympadojor ;-)
    / Henrik

    SvaraRadera