torsdag 8 augusti 2013

Från Polcirkeln till Bottenhavet!


Med våtskor och regnkläder lämnar jag Korpilombolo i hällregn. Efter någon mil dyker en stor älg upp. Vid Polcirkeln träffar jag några meteorologer som lovar mer regn framåt kvällen. Snackar några ord med en fransk cyklist, som är på väg upp till Nordkap. 

I Överkalix blir det 3 små rätter på  en Thairestaurang. Här efter Polcirkeln kommer samhällena tätare och renarna byts ut mot kor och får. Tack och lov verkar myggen och knotten att minska. Cyklar vidare och slår läger i Töre, som är Bottenvikens nordligaste hamn. 

Idag cyklar jag söderut i solsken och även medvind för första gången. Börjar på en mycket trafikerad E4 men väljer därefter små fina vägar utan någon större trafik ner till Luleå. 


Här blir det lunch i hamnen på en fiskkrog. Härlig utsikt över segelbåtarna och ut över havet. Cyklar på eftermiddagen vidare på småvägar ner till en rastplats 2 mil norr Piteå. Cykeldatorn visar då på 615 km. Helt ok på 5 cykeldagar!


Här slår jag upp tältet bredvid ett gäng hallonbuskar. Frukosten är fixad!

4 kommentarer:

  1. 61 mil...jättebra! Ser trevligt ut. Önskar att jag hade kunna vara med. / Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att höra av diig i bloggen. Ja det är lite ensamt ibland .... Därför är det revligt med lite liv & rörelse i bloggen så får jag lite att pyssla med! Är just nu i Piteå !
      Henrik

      Radera
  2. Hej. Mycket intressanta iakttagelser. Du kommer ju närmare landsbygden på denna resa. Vi har tillbringat ett antal veckor på Öland nu och cyklisterna är många. De cyklister som är "terränggående" har enormt mycket större packning än Du. Har Du en cykelkärra som inte får vara med på bilderna? Bara tältet - Ditt pojktält? - tar ju en jätteplats. Hur stuvar du?
    Gerhard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej ingen cykelkärra. "Pojktältet" är ett Fjällrävens Expedition, väger ca 2 kg och kräver ett utrymme som 2 st 1,5l coca cola flaskor. Jag stuvar i kompressionspåsar, samma som vi hade på paddlingen. Har även med arme'ns jägarkök med bränsle. Har inga problem med utrymmet. Det blir ett mellanting mellan packningen vid fjällvandring och paddling. Lite speciella verktyg och reparationsgrejer för cykeln förstås.
      Ligger just nu i tältet nära Hörnefors syd Umeå.

      Radera