lördag 24 augusti 2013

I Kalmar - på blixtvisit!

I

Har nu kommit fram till min hemstad Kalmar. Men ännu är det en liten bit kvar till Sveriges sydspets .....
Lämnade lägerplatsen efter att ha torkat och vårdat utrustningen. Startade dagen med en kycklingmacka och kaffe på Statoil. 


Cyklade genom ett vackert landskap med bl a linfält och blåklint.
I Loftahammar åt jag av Kårös rökta lax med avokado och potatissallad. Spåret gick vidare via Gränsö till Västervik. 


Här cyklade jag runt i den idylliska sommarstaden, innan det blev en grusväg in i landet och sedan ut till kusten via Skaftet, på en urusel grusväg. Först lös sand och ovanpå det alldeles för grovt grus. Här höll det på att bli en vurpa, då cykeln skar ner i gruset. Tack och lov fick jag stopp på den i sista stund. I skymningen komer jag fram till Blankaholm, där jag slår läger under en gatlykta. 


I morse spanade jag in en vacker träskuta i Solstaström.  Via Misterhult och Figeholm nådde jag Oskarshamn, min gamla gymnasiestad. 


I Påskallavik passerar jag förstås Arvid Källströms berömda kvinna i trädgården. I Mönsterås, där jag bott, blev det en kaffe o bulle. Härligt att inte behöva navigera efter kartan, bara kända vägar. Via Nabben når jag Kalmar kl 17.30. 


Jag välkomnas  till hemstaden av Nilla, med champagne och en utsökt måltid. 
I morgon väntar vardagen med att trampa säderut igen .....











4 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag ska säga om den sista bilden men jag asgarvar varje gång jag ser den och jag har tittat många gånger idag :-)
    Hoppas att cyklingen går bra och att humöret är på topp. Vi syns snart igen! / Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trampar på för fullt. Just nu har jag slagit läger i en liten båthamn ett par mil väst Ronnerby. Har cyklat ca 14 mil idag.
      Visst, om planerna håller är jag framme på tisdag och i Kalmar igen på fredag! Humöret på topp - tummen opp ;-)
      / Henrik

      Radera
  2. Håller med dig att det var en fin träskuta.
    Lägg på ett extra kol du måste vara hemma till lunchen på torsdag det vanliga stället!
    Kapten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hinner inte fram till Kalmar innan torsdag lunch. Det var 38 mil hit så även om jag hittar lite genvägar....
      På tal om skutor så såg jag Helene i Ystads hamn. Var det inte den som var i Kalmar ett tag?
      / Henrik

      Radera